C-vitamiini populaarsus on põhjendatud – Mihkel Zilmer

Miks C-vitamiin on nii populaarne?

C-vitamiin on kindlasti tuntuim vitamiin. Selle populaarsus on isegi kasuliku mõõtmega, näiteks lähiajaloos oli perioode, kus seda ülistas mitu väga autoriteetset teadlast, eriti USA -s. C-vitamiini populaarsus on kahtlemata sisuline, sest sel on hulk kaalukaid biorolle ka inimorganismis.

Kas C-vitamiini lisamanustamine on vajalik?

Erinevalt mõnest loomast ei tooda inimorganism ise C-vitamiini. Pole ka vajadust, sest emake loodus eksponeerib seda vajalikes kogustes paljudes toiduks kasutatavates taimedes. Siiski saab C-vitamiinist kui tublist tegijast rääkida üksnes kahele tingimusele vastava taimse toidukraami korral. Esiteks, selle toiduaine 100 grammis peaks sisalduma C-vitamiini päevavajadusest vähemalt 15%, teiseks see peab olema inimorganismile kättesaadav. Normaalsel sööjal tavaliselt puudub vajadus C-vitamiini lisamanustada.

Tüüparusaam, et C-vitamiin laguneb ülikiiresti toidukraami säilitamise või toidu kuumutamise ajal, pole samuti päris õige. Teadusmõõtmistest on selgunud, et C-vitamiini hulk kindlasti väheneb, aga mitmestes toiduainetes mitte nii suurel määral ja seda isegi mõnede termiliste toiduvalmistamisvõtete korral.

Kas siiski on asjaolusid või kordi, kus oleks mõistlik C-vitamiini juurdevõtmist kaaluda?

Jah. Kroonilistel ahelsuitsetajatel oleks mõistlik seda teha. Nemad võiksid näiteks kasutada nädalas paar-kolm korda loodusallikast isoleeritud C-vitamiini (päevakogus 200mg, 100mg hommikul ja 100mg õhtul).

Sageli on soovitatav külmetusega soetud probleemide, näiteks nohu ja köha korral manustada nn löökannuseid-korraga gramm või enam. Tegelikult kõige uuem teaduskirjanduse süsteemne analüüs kinnitab, et see ei tööta. Esiteks, kui noju ja köha on käes ei ole lisa manustamisel enam sisulist toimet. Teiseks, profülaktilist  efekti võivad saada päris paljud inimesed, eriti need, kelle C-vitamiini manustamine annab piisava biovastuse, kuid määrav on õigeaegsus koos õige annustamisega.  Lühidalt: kohe, kui tekib tunne, et oleks saanud külma, alustage C-vitamiini manustamisega 

  • Korraga 200mg
  • 4 korda järjest
  • Manustamise vahele 1h pausi

Kas C-vitamiini manustamine tekitab oksaalhappepõhiseid kive?

Info C-vitamiini ja organismi tekkida võivat oksaalhappepõhiste kivide kohta on suhteliselt meelevaldne. Kui ei mansuta kestvalt üle 900mg C-vitamiini siis ei ole probleemi

Autor: Mihkel Zilmer- meditsiinidoktor, meditsiinilise biokeemia professor

Allikas: Apotheka ajakiri Naerata

MyBody Preemia Sinu kehale!

 

Kommentaarid

kommentaari