Isotooniline spordijook: mida juua sportimise ajal ja kuidas?

Pidev vedeliku tarbimine sportimise ajal on tähtis mitte ainult kehatemperatuuri reguleerimiseks vaid ka neerude töö tervislikuks toimimiseks. Varustades oma keha piisava koguse veega, hoiame ära vere paksenemise, mis raskendab vere transpordi omadusi. Vere paksenemine vähendab võimet varustada keha hapnikuga ning  energiaga ehk toitaneinetega ning vähendab võimet eemaldada organismist väsimust põhjustavaid jääkained. Piisav kogus vedelikku tagab ka loomuliku piimhapate vabastamise protsessi toimimise. Selle protsessi mittetoimimine vähendab oluliselt meie sportlikku sooritusvõimet ning kordusharjutuste või raskete treeningute ajal (näiteks peale harjutustevahelist pikemat pausi) kujutab see olulist riski tervisele. Isotooniliste jookide abil kaotatud ioonide (eelkõige naatrium ja kaalium) pidev kompenseerimine organismis hoiab keha konditsioonis, mis parandab sooritusvõimet, sportimise efektiivsust ning kiirendab taastumisprotsessi peale treeningut .

Mitte ainult januks
Me peaksime mõistma, et janu tunne, mis sunnib meid jooma on signaal vedeliku puudusest.  See on stressi märk, mida tuleb ennetada korduva vedeliku tarbimisega enne janu tekkimist, seega tuleb vältida preventatiivselt janule reageerimist, kui janu on juba tekkinud. Selle jaoks on olemas spetsiaalsed spordijoogid, mis täiendavad veevarusid, kompenseerivad elektrolüütide kao ning tasakaalustavad energiataseme organismis. Spetsiaalsete spordijookide ja teadliku vedelikutarbimisega on võimalik ära hoida stressi tekkimist organismis.

Miks on isotoonilised Xpower spordijoogid nii efektiivsed?
Baseerudes teaduslikele andmetele, mitmetele pikaajalistele praktilistele testidele, maitse testidele ning sportlaste hulgas läbiviidud uuringutele, Aminostari eksperdid on välja arendanud spordijoogi formaadi, mis esindab tõelist tipptaset ning süsteemset lähenemist spordis:

  • kergesti ja kiiresti lahustuvad – olenemata vormist, on see siirup (SELF Hydro Plus), või pulber (Xpower Flashvõi on tegemist valmisjoogiga (L-carnitine drink) – rasvade põletamiseks.
  • maitsevad hästi ning jätavad suhu värske tunde
  • ei jäta halba järelmaitset nagu mõned teised spordijoogid, mis on tugevalt maitsestatud aromaatse lõhna ja maitsetugevdajate või kunstlike magusainetega.
  • peale traditsiooniliste koostisosade (naatriumi, kaaliumi, fosforit, kloriidid, sahharoos, glükoos, sidrunhape ja selle soolad, di-hydrogenphosphate jne), ainevarustuse tasakaalus hoidmiseks  võivad nad sisaldada ka muid toimeaineid, suurendades sellega regulaarse vedelikutarbimise efekti- näiteks karnitiini, glutamiin, tauriin jt.

Kui vedel/paks peaks jook olema?
Mitte ainult keemiline koostis vaid ka joogi paksus on oluline. See määrab ära, kui kiiresti joogi  aktiivsed koostisosad jõuavad läbi vedeliku kehasse imenduda. On teada, et kui inimese sisekeskkonna (näiteks plasma) paksus meie kehas on sarnane joogi paksusega siis jook seguneb keha vedelikega aeglaselt ja järk-järgult.  Selliselt imenduvaid  spordijooke kutsutakse isotoonilistes jookideks, nad on olulised füüsilsie aktiivsuse kõikides faasides- enne treeingut,  treeningu ajal ning peale treeningut, eriti oluline on see intensiivse või pika treeningu ajal kui keha vajab rohkem energiat ja mineraale.

Hüpotoonilised joogid on oma viskoossuselt vedelamad kui keha vedelikud.  Sellepärast imenduvad nad kergemini ja kiiremini kui isotoonilised joogid, sellest tulnevalt võib hüpotooniline jooki kasutada just keha vedelikuga varustamiseks igas treening faasis.

Isotooniline spordijook

Isotoonik joogid:
Joogipulber  Xpower FLASH® XT
See isotooniline spordijook toetab energia produktsiooni ning energiataseme säilitamist organismis sportimise ajal- ergutab ja annab energiat. Jook on arendatud välja ekspertide poolt hoidmaks ioonide vajaliku taset kehas ning vältimaks nende kriitilist vähenemist pingelise füüsilise tegevuse ajal. Juues Xpower Flash XT-d, on keha kaitstud lihaskrampide eest ning samal ajal glükoosi tase püsib stabiilsena ning ei lange ka intensiivse treeningu ajal. Jook sisaldab sobivas koguses süsivesikuid, mida keha saab kiiresti tarbida.  Süsivesikud joogis  (36 g/500 ml) aitavad säilitada vajalikul tasemel sooritusvõimet. Sobib kasutamiseks nii enne kui ka peale koormust.

Joogipulber Amino Recovery  
See isotooniline spordijook on eriti sobiv peale koormust. Lisaks olulistele ioonidele ja mineraalidele, sisaldab toode veel teisigi tõhusaid koostisosi, mis oluliselt vähendavad taastumisaeg, et olla valmis taas uueks makimaalseks pingutuseks. Sisaldab: BCAA, TMG, HMB, Kaalium, Magneesiu,, Kaltsium Naatrium, L-Gutamine, Taurine.

Hüpotooniline joogid:
SELF Hydro Plus
Hydro Plus hüpotooniline konsentraat, kuhu on lisatud füsioloogiliselt aktiivseid toimeaineid 20 joogi jaoks. Energia selles baseerub kahte liiki süsivesikutel- „kiired“ ja „aeglased“. Pooled neist on sõltumatud kui insuliin, seega nad ei põhjusta veresuhkru sokki. 500 ml-it hüpotoonilist jooki sisaldab ainult 5.5 g süsivesikuid. Sobiv kasutamiseks nii enne koormust kui ka pärast koormust.

Mis on spordijoogi tarvitamisel tavapärane kogus?

  • Enne kehalist aktiivsust: 30 minutit enne kehalist aktiivsust  250 ml spordijooki vastavalt instruktsioonile
  • Kehalise aktiivsuse ajal: lisada 500 ml vett spetsiaalselt ettenähtud plastikpudelisse, lisada soovitatud kogus lisandit, loksutada ning juua iga 10 minuti tagant.
  • Peale kehalist aktiivsust: lahustada soovitatud kogus lisandit 200 ml vees ning juua korraga lõpuni.

Erinevad spordijoogid leiad SIIT 

Ing. Ivan Mach, CSc. President of the Czech Association of Nutritional Consultants

 MYBODY preemia Sinu kehale!

Kommentaarid

kommentaari