Merilin Taimre PaljasPorgandi nõuanded, kuidas vältida ülesöömist

“Ma toitun ju muidu nii tervislikult, teen trenni ja mul pole söömishäireid. Ometi tuleb ette päevi, mil leian end külmkapi kallal söömas kõike, suutmata saada pidama. Ma võin korraga ära süüa tahvli šokolaadi, terve koogi, tuubi jäätist, krõpsupaki ja kõik muu “keelatud” toidu, mis mu silme alla peaks sattuma… Ja ma ei suuda aru saada, kust see tuleb või miks ma seda teen? Ja siis järgmine hetk ma sureks häbisse, tunnen end nii halvasti ja on paha olla.”

kaarel-antonov-body-engineers-eesti-motivatsioon-merilin-taimre-trenn-fitness-fit-adidas-sport-tervislik-tervis-elustiil

Kallike, sinu rahustuseks võin öelda, et sa pole üksi! Mulle kirjutatakse või räägitakse antud probleemist rohkem kui sa uskuda suudad. See on naiste seas väga levinud mure, kuid jällegi… kergem on ju vaikida, häbiväärsest asjast mitte rääkida ja teeselda nagu midagi poleks juhtunud. Minu blogis seda ei näe. Ma ei vaiki, ma ei pista pead mulla alla ja ei suru silmi kinni. Keegi peab suu lahti tegema ja probleemidest rääkima, sest ka antibeebipillidest polnud keegi varem juttu teinud ja ma tunnen, et suutsin kokku tuua nii palju kannatanud naisi, kes järsku kõik avasid end ning jagasid minuga oma lugu! Ma loodan, et ka selle postitusega te end tagasi ei hoia ja julgete kasvõi anonüümselt sõna võtta ja oma kogemustest rääkida, sest probleem on tõsine!

kaarel-antonov-body-engineers-eesti-motivatsioon-merilin-taimre-trenn-fitness-fit-adidas-sport-tervislik-tervis-elustiil

MIS PÕHJUSTAB ÜLESÖÖMIST?

Ülesöömishooge on esinenud vast pea igaühel – jõululauast lahkuvad paljud elevandisuuruse maoga ning kõhuvaludes. Kui sellest saab aga tihedam nähtus, siis tuleks vaadata sellele juba kriitilisema pilguga ning analüüsida, mis seda põhjustab. Andnud paljudele naistele toitumisnõustamist ning olnud veel mitmete toitumishäirete küüsis vaevlejatele tugiisikuks, oskan välja tuua peamised põhjused, mis saatsid ka mind kunagi, kui häirete küüsis olin.

kaarel-antonov-body-engineers-eesti-motivatsioon-merilin-taimre-trenn-fitness-fit-adidas-sport-tervislik-tervis-elustiil

Ülesöömist põhjustab enamasti:

  • pikemat aega söömata olemine, suur näljatunne
  • kindlate toitude/toiduainete keelamine ja dieedist rangelt välja lõikamine
  • dieeditamine
  • depressioon, emotsionaalne madalseis, stress

Kindlasti olenevad põhjused suuresti inimesest, tema suhtest söögiga ning isegi hormonaalsest tasakaalust. Aga ülaltoodud põhjustega olen puutunud just enim kokku ning tahaks loota, et mul on omast taskust võtta kogemus, kuidas ülesöömist ennetada ja sellest lahti saada. Arutame läbi iga põhjuse ning vaatame, kuidas sellega silmitsi seista.

kaarel-antonov-body-engineers-eesti-motivatsioon-merilin-taimre-trenn-fitness-fit-adidas-sport-tervislik-tervis-elustiil

PIKEMAT AEGA SÖÖMATA OLEMINE, SUUR NÄLJATUNNE

Tervislik toitumine ei tähenda vaid tervisliku toidu söömist. See tähendab ka oma keha toitmist regulaarsete vahedega, hoides oma veresuhkru korras ja vältides nii suure näljatunne teket. Kui me oleme pikemat aega söömata ja aju ei saa kätte piisavalt kiiresti glükoosi, siis saadab ta meile signaali, et haaraksime kiiresti millegi järele. Ja kahjuks ei karga pähe just kõige tervislikumad valikud, sest meie keha vajab süsivesikuid siis juba KOHE ja nii kiiresti imenduvaid kui võimalik. Nii võid avastada end lammutamas magusasahvrit ilma, et sa oskaksid ka lõpetada, sest täiskõhutunne ei teki ju koheselt. Kui suudad aga päeva jooksul veresuhkru normis hoida, toituda regulaarselt, siis ei teki meeletuid järske isusid ja annad endale võimaluse langetada teadlik otsus, mida suhu pistad.

kaarel-antonov-body-engineers-eesti-motivatsioon-merilin-taimre-trenn-fitness-fit-adidas-sport-tervislik-tervis-elustiil

KINDLATE TOITUDE/TOIDUAINETE KEELAMINE JA DIEEDIST RANGELT VÄLJA LÕIKAMINE

Tihti öeldakse mulle sünnipäevalauas või väljas käies: “Aa, sa toitud ju tervislikult, kooki sa seega ei tohi süüa, eks?” Mismõttes EI TOHI? Ega tervislik toitumine ei tähenda asjade KEELAMIST endale. See on ennekõike oma keha kuulamine. KUI mul väga isutab šokolaadi järele, siis ma võtan kätte ja söön seda šokolaadi. Kui sa toitud 80% ulatuses tervislikult, siis ka see koogilõik ei tapa sind ära. Ma ei soovi enam kunagi endale midagi keelata, sest ainult nii need isud ju tekivadki. Kui hoida kõike tasakaalus, siis sa ei mõtle toidust kui keelatud patustamisest. Siis sa ei leia end õhtuti seebikat vaadates ja eksi taga nuttes jäätisetünni sukeldumast. Kui sa lubad endale kõike, aga suudad langetada sealjuures häid valikuid, ainult siis võid sa öelda, et elad tervislikku eluviisi. Mina ei keela endale midagi. Mul ei isuta lihtsalt rämpsu järele, sest mu keha saab kätte kõik vajaliku mu igapäevatoidust. Ja kui ma tahan, siis ma võtan selle tüki kooki!

kaarel-antonov-body-engineers-eesti-motivatsioon-merilin-taimre-trenn-fitness-fit-adidas-sport-tervislik-tervis-elustiil

DIEEDITAMINE

Suhteliselt sarnane mõte eelmisele. Mida rohkem me endale keelame ja mida ühekülgsemalt ning vastumeelsemalt me toitume, seda kiiremini me murdume. Nii tuleb palju naisi mu juurde nõustamisele jutuga, et nad on kõiki dieete ja toitumiskavasid proovinud, kuid miski enam ei aita! Nad ei suuda süüa päevast päeva sama toitu ning olenemata saavutatud tulemustest, tuleb kogu kehakaal tagasi, sest järsku tekivad meeletud isud ja nad sööks kõik silmaringis ära. Seepärast rõhutan, et me ei tohiks pidada dieeti, vaid harida end tervisliku toitumise teemal. Me peaks teadma, mis on mikro- ja makrotoitained, mida me keha vajab ja mis kogustes, mis tähtsus on vitamiinidel ja mineraalidel, miks on kaloril ja kaloril suur vahe ning kuidas pakkuda kehale seda, mida tegelikult tarvis. Seepärast ei koosta ma nõustamisel ühtegi kava, sest tähtsam on end sel teemal harida, kui teadmata kellegi kuiva kava järgida.

kaarel-antonov-body-engineers-eesti-motivatsioon-merilin-taimre-trenn-fitness-fit-adidas-sport-tervislik-tervis-elustiil

DEPRESSIOON, EMOTSIONAALNE MADALSEIS, STRESS

Naised, naised, naised… me oleme ühed suured emotsionaalsed sööjad, kas pole? Püksid ei mahu jalga… šokolaad. Sõbrannaga tülis… šokolaad. Pohmakas… šokolaad. Mees jättis maha… aasta läbi šokolaad. Okei, no peaaegu, but you get my point! Siinkohal ajab meid ülesöömise äärele hormonaalne tasakaalutus. Nagu ka unetus, tõstavad negatiivsed emotsioonid meie kehas kortisooli ehk stressihormooni taset. Kortisool on organismis vajalik veresuhkru taseme, vererõhu, immuunstaatuse ja luude metabolismi reguleerijana. Kortisooli tase tõuseb stressi, ägeda infektsiooni, tugeva valu, suhkruhaiguse, südameinfarkti, raseduse või östrogeenravi ajal. See omakorda käivitab palju teisi hormoone, mis suurendavad meie isu.

kaarel-antonov-body-engineers-eesti-motivatsioon-merilin-taimre-trenn-fitness-fit-adidas-sport-tervislik-tervis-elustiil

See on ellujäämise mehhanism, mis kogub meile tagavaraks rasva, et kõrge koormuse ning ebaregulaarse toitumise korral oleksid vajalikud varud olemas. Stressihormoon suurendab märkimisväärselt isu just rasvase ja suhkru järele. Seepärast haarame stressi korral automaatselt kartulikrõpsude, šokolaadi ja koogi järele. Need toimivad opiaatidena, mis mõjutavad meie aju tasusüsteemi, mõjudes rahustavalt, enesetunnet parandavalt ning seeläbi tõstavad veelgi isu selle järele. Ja nii oled sa lõksus ja ei suuda end talitseda…

kaarel-antonov-body-engineers-eesti-motivatsioon-merilin-taimre-trenn-fitness-fit-adidas-sport-tervislik-tervis-elustiil

Siin kohal ei jää miskit muud üle kui vähendada oma elus stressi, tegeledes näiteks mediteerimise või joogaga, püüdes saada rohkem uneaega ning mõeldes oma probleemid enda jaoks selgeks. Ära keskendu sellele, mida sa muuta ei saa, vaid keskendu võimalustele. Sea oma fookus tulevikku ja iseendale ning unusta KÕIK ülejäänu. Õpi laskma asjadest lahti ning leidma lahendusi. Meil kõigil on raskeid aegu elus. Loeb aga vaid see, kuidas sa nendega toime tuled. Kas sa oled tõesti nii nõrk, et otsid lahendust toidust? Või tõused pärast kukkumist püsti, haarad oma elu enda kätesse ning suunad oma emotsioonid probleemide lahendamisesse? Mina valin viimase!

kaarel-antonov-body-engineers-eesti-motivatsioon-merilin-taimre-trenn-fitness-fit-adidas-sport-tervislik-tervis-elustiil

KUIDAS VÄLTIDA ÜLESÖÖMISHOOGU?

Ja panen siia kirja oma parimad soovitused, kuidas leida toiduga terve suhe, teadvustada endale toimuvat ning seeläbi söömissööstule “ei” öelda ja olukorra üle kontroll haarata. Kui tekivad isud ja tead, et leiad end kohe üle söömast, siis:

  • võta kasvõi ÜKS MINUT ja teadvusta endale, mis on toimumas ja mis sind ees ootab
  • küsi endalt, kas sul on kõht tühi ning miks sa soovid seda kõike nüüd kohe süüa
  • meenuta, mis tunded sind varem pärast liigsöömist on vallanud. Kas soovid, et see korduks?
  • kas teeksid seda, kui sa poleks antud hetkel üksinda? Kui häbened teiste ees, siis miks seda endale teed?
  • meenuta hilisemat enesetunnet, kui kõht on punnis, kõhus keerab ja on paha olla
  • teadvusta endale, kui suure hulga kaloreid sa võid korraga tarbida ning kuidas see su kehale mõjub
  • leia muu tegevus nagu mediteerimine, trenn, šoppamine, kodune hoolitsus või tee kõne sõbrannale. Püüa saada mõtted eemale ning leida toidu asemel hoopis tegevus, mis su enesetunnet turgutaks.
  • tea, et see toit ei kao kuhugi ja võid seda tasapisi ilma süütundeta ka nautida
  • mõtle, kui uhke sa enda üle oled, kui ütled “ei” ja valitsed olukorda

Ma loodan, et sellest postitusest leiavad abi paljud, kes söömissööstude käes vaevlevad. Teadke, et minu postkast on teile kõigile ALATI avatud, juhul kui häbenete kommentaaridesse kribada. Vastan kõigile ja püüan olla abiks nii palju kui oskan! Ärge kartke toitu, kuid ärge ka kuritarvitage seda.

kaarel-antonov-body-engineers-eesti-motivatsioon-merilin-taimre-trenn-fitness-fit-adidas-sport-tervislik-tervis-elustiil

 

Riided – Body-Engineers (-15% sooduskood “paljasporgand” e-poes www.body-engineers.ee)
MUAH – Doris-Karola Kendaru
Fotograaf – Kaarel Antonov
Päevitus – Vita Liberata (-10% sooduskood “paljasporgand10” e-poes tantan.ee)
Täname asukoha eest Free Flow Studiot

Loe lähemalt paljasporgand.ee

Kommentaarid

kommentaari