Möödapääsmatud B-vitamiinid

Iga sportlase või aktiivset elu elava inimese mitmekülgne toidulaud peaks katma vajalike vitamiinide ja mineraalide vajaduse, aga alati ei pruugi see nii olla. Põhjuseid võib olla mitmeid: inimese enda organism ei suuda piisavalt hästi omistada või toidust saadav kogus jääb lihtsalt organismile väheseks. Meie keha on aga üks tark mehhanism, mis annab kohe märku kui miskit kuskilt puudus on. Usun, et just B-vitamiinidest on meist paljudel puudus. Olen ise tundnud selle sümptomeid omal nahal ja saaksin sama diagnoosi ilmselt panna ka enamikele oma tuttavatele, sest nii füüsiline kui ka vaimne aktiivsus viib eelpool mainitud vitamiini suuremale vajadusele. Kuna tegu on väga tähtsa elemendiga organismi töö heaks toimimiseks, siis soovingi anda väikese ülevaate selle puuduse vältimiseks.

Miks on B-grupi vitamiinid nii tähtsad?

Esiteks peitub B-vitamiinide tähtsus ajutegevuses. Kui organismis pole piisavalt B-vitamiini, siis on häiritud meie  mõtte ja tundemaailm. Muutume närviliseks ja pahuraks ning õppetöö on häiritud.  Pingelistes olukordades, näiteks õppetöö eksamite ajal või suurte elumuutuste perioodil, on eriti tähtis, et ajul oleks piisavalt B-vitamiine.

Kuna antud vitamiin aitab glükoosist energiat toota kehale, siis selle tähtsus meie enesetunde seisukohalt on ilmselge- et vältida meeleolumuutust ja väsimust, tuleb end varustada B-vitamiinidega. Seega on närvisüsteemi tööl otsene roll B-vitamiinidel.

Inimesed, kes tunnevad surinat kätes ja jalgades (lihastes), siis võite olla rohkem kui kindlad, et vajate lisa B-grupi vitamiinide näol, sest lisaks eeltoodule on B-vitamiinidel võtmeroll ka lihaste toonuse säilitamisel ja funktsioneerimisel.

 Muna on oluline B-vitamiinide allikas; avokaados leidub B2 ja B6 vitamiini

Sa oled see, mida sa sööd- ka siinkohal ei saa sellest mööda, sest maksa, silmade, juuste ja naha tervis on sõltuv samuti B-grupi elementidest.  Lisaks kõigele osaleb B-vitamiin ka Q10 tekkes, mis on tähtis südametöö normaalseks toimimiseks ja immuunsüsteemi heaks talituseks. Q10 on teadupärast ka nooruse võti.  Erinevatel B-grupi vitamiinidel on oma võtmeroll meie organismis, alltoodud loetelu annab sellest kerge ülevaate:

B1-vitamiin aitab glükoosi energiaks muundada ning toetab närvirakkude funktsioneerimist. Puuduse peamiseks sümptomiks on väsimus.

 B2-vitamiin annab uriinile erekollase värvi, kui teda on palju. B2  on vaja nägemiseks, küünte, naha ja limaskestade terviseks ja juuste normaalseks kasvuks. Ka punaseid vereliblesid ja rauaainevahetust reguleeriva vitamiini funktisoon on just B2-l.

B3-vitamiin on oluine süsivesikutest energia vabastamiseks. Puuduse sümptomideks on unetus, depressioon, ärevus, lihasnõrkus. B3 vitamiin osaleb  energia ja hormoonide tootmisel.

B5-vitamiin toetab mälu, B5-vitamiinil on tähtis roll rasvadest ja süsivesikutest energia tootmisel. B5-vitamiin toetab närvisüsteemi tervist ning aitab kaasa mälule ja õppimisvõimele. Vähendab kurnatust ja väsimust.

B6-vitamiini puudus takistab kehas õnnehormoonina tuntud serontoniini tootmist,  võtmeroll hormoonide tasakaalu ja immunfunktsiooni säilitamisel.

B6, B12 ja foolhape toetavad kehas toimuvat olulist protsessi metüülimist, mis on vajalik kõikide närvivahendusainete tootmisel. Foolhape aitab kaasa kudede kasvule ja osaleb rakujagunemisprotsessides. Kui inimesel on foolhappest puudus, on mäluhäired kerged tulema, seega lastele, õppuritele ja aktiivselt ajutööd tegevatele inimestele äärmiselt tähtis element!

Miks on meil sellest puudus?

Nagu ikka, on süüdlaseks  töödeldud toidu tarbimine, kust on palju kasulikke mineraale ja vitamiine kaduma läinud, sealhulgas ka B-vitamiine. Ka  suhkru liigtarbimine on ohtlik, sest suhkur tekitab soolestikku B-vitamiine tõrjuva mikrokliima. Seepärast ongi äärmiselt tähtis tarbida võimalikult palju töötlemata ja puhtaid toiduaineid, vaid nii saame olla kindlad, et vajalikud vitamiinid ja mineraalid meie kehas on tagatud!

B1 hulka kehas vähendavad diureetikumid, alkohol ja sulfitid (veinides ja kuivatatud puuviljades). Suurem vajadus on füüsiliselt aktiivsetel. B6-vitamiini varusid tühendab peamiselt stress ja ärevus. Paratamatult kuuleme tänapäeval stressirohkest elust ja üha enam kannatab ärevuse all igas vanuses inimesi, seega riskigrupp, kel puudub vajalik kogus B-vitamiine on suurem kui oskaksime ette kujutada.

Kust saada B-vitamiini?

B-grupi vitamiinid on enamasti täisteratoodetes, pärmis, pähklites, idudes, seemnetes, lihas, munas, kalas, aed-ja puuviljades. Lisaks saab neid ka preparaadina tarbida aga usun, et parim viis on siiski toiduga saada. B2-vitamiini annavad päevalilleseemned, maapähkel. B6-vitamiini saame süües küpset banaani, kartulit, maksa, avokaadot, kala ja munakollast. B12-vitamiini allikateks on näiteks hapukapsas ja meres kasvanud taimed (vetikad).

Mõned näited kuidas tagada piisab B-vitamiinide tasakaal:

Täieliku foolhappe vajaduse aitab katta 100g peterselli, spinatit, aga vähemalt veerandi saab 100st grammist hernestest, kaalikast, kapsast, spinatist. Päevane soovituslik kogus 200 mikrogrammi.

Vitamiin B6  15% koguse saab 100g avokaadost, paprikast, rooskapsast ja küüslaugust. Päevane soovitus 2milligrammi.

B5 päevase annuse annab 100g rooskapsast või pähklitest. Päeva annus 3milligrammi.

B2 päevaseks soovituslikuks koguseks loetakse 1,6 milligrammi. 15% sellest saab 100g spinati ja tilliga.

B1 1,6 milligrammise koguse saab 200 grammist pähklitest.

Kuna B-vitamiinid kehas kaua ei säili, tuleb neid regulaarselt tarbida. Maksimaalselt püsib organismis B2 vitamiin (kuni 5 nädalat), aga keskmine salvestumisaeg B-grupi vitamiinidel on 1-3 nädalat, seega seda pole võimalik tarbida nii, et keha selle pikaks ajaks saaks enda reservidesse paigutada. Kui arvad, et Sinu elustiil on liiga tempokas ja vajad lisavitamiine, siis kindlasti taskuks mõelda ka B-vitamiini preparaadile, aga siinkohal peaks siiski püüdma ka toitumisel järgida põhimõtteid, mis tagaks B-grupi vitamiinide tasakaalu ja olemasolu.

Kutsun kõiki rikastama oma toidulauda värskete köögiviljade, pähklite ja avokaadoga, sest nii saame olla kindlad, et seedimine, närvisüsteem ja väline sära on tagatud!

Kui Teil siiski toidust B-vitamiinide kättesaamine ei õnnestu, on Mybody valikus olemas SELF B Plus Complex. Tegemist on erinevate B-vitamiinide kompleksiga, kuhu on lisatud veel tsinki ja C-vitamiini. B-grupi vitamiinidel on suurem mõju, kui neid koos tarvitada, sest ühe vitamiini liigne ülekaal võib põhjustada häireid teiste imendumisel. Seega on antud variant väga hea ning seda kasutavad ka paljud füüsiliselt keskmisest aktiivsemad inimesed ja sportlased, kelle B-vitamiini vajadus on suurem.

Kommentaarid

kommentaari

Related Posts