Oomega-3 – Sinu aju, mälu ja kolesteroolitaseme võtmetegija

Mis on oomega-3 rasvhapped?

Oomega-3 on asendamatu rasvhape, mida inimeste organism ei suuda ise sünteesida. Seetõttu on oluline neid tarbida toiduga  või toidulisandite abil.  Enamustes toitumisalastes soovitustes rõhutatakse vajalikke rasvhappeid sisaldava  looduslikult püütud kala ja mereandine menüüsse lisamise tähtsust. Inimesed, kes kalatooteid tarbivad harva, peaksid võtma juurde toidulisandeid, et kasulikud ained kätte saada.

Oomega3 sinu parim põletikualandaja

Oomega-3 oluline roll aju, mälu ja kolesterooli seisukohast

Teaduslikud uurinud on tõestanud, et oomega-3 rasvhapped võivad aidata ennetada nii  haigestumist Alzheimeri tõvesse kui ka pidurdada dementsuse teket.  Inimesed kelle toiduvalikute hulka kuuluvad kalatoidud või oomega-3 toidulisandid , on juba paremas olukorras, kui need kes ei tarbi kalatooteid ja oomega-3 toidulisandeid. Vaid  kord nädalas kalatoodete ja mereandide söömine aitab suurendada aju verevarustust ja organismi  vaimset funktsiooni, kaitstes nii dementsuse ja Alzheimeri  eest.

Uuritud on näidanud, et diabeetikutel on veres tihtipeale kõrge triglütseriidide (vererasvade, keha varu energiaallikas) tase ning madal HDL ehk hea kolesterooli tase, mis läbi vereringe liikudes peaks eemaldama halba kolesterooli. Kalaõlist pärinevad oomega-3-rasvhapped aitavad vererasvu vähendada ning tõsta hea kolesterooli taset, mis kokkuvõttes on diabeetikutele igati tervitatav nähtus.

Samuti aitavad  polüküllastumata rasvhapped parandada verevarustust aju piirkonnas ning seeläbi mõjuvad soodsalt ka mälule ja õppimisvõimele. Ameerikas läbi viidud uuring näitas, et madala oomega-3 rasvhapete taseme korral esinesid ajuväljades muutused, mis soodustasid õppimis – ja mäluprobleeme, depressiooni ja dementsust.

Ka varem teostatud uuringud on näidanud, et  Vahemere köögi austajatel on esinenud vähem dementsust, kuna antud toitumises on kõrgel kohal õli ning kala tarbimine. Oomega-3 rasvhapete puuduse tagajärgedeks võivad olla lihasvalu, suurenenud depressiooni risk, põletike teke ning kõrge kolesterooli tase.

Oomega-3 rasvhapete allikad

Loomsest toidust on kõige kõrgema oomega-3 rasvhapete sisaldusega rasvarikkad külmaveekalad – lõhe, makrell, sardiinid, tuunikala, heeringas jne. Lisaks (soovitatavalt mahetoodangu) loomsetele produktidele on rikkalikult väärtuslikke rasvhappeid näiteks pähklites, kõrvitsa-, lina-, tšiia-, kanepi- ning seesamiseemnetes ja samuti nende. Samuti on võimalik võtta juurde oomega 3 sisaldavaid preparaate ja toidulisandeid.

 

Allikad

myprotein.ee

tervisliktoitumine.ee

 

Kommentaarid

kommentaari

Related Posts