Siim Veri – uuesti hoos, -10kg 4 kuuga

Tere tere!

Olen blogipidamisega tagasi, peale pikemat pausi. Paari sõnaga tegemistest ja siis asun lõbusalt juba aktuaalse temaatika kallale (fitness). Töötan endiselt personaaltreenerina ning endiselt naudin seda ametit! Samuti olen treener mitmele fitnessisportlasele. Fitness start-up 4FIT.ee virtuaaltreener on usinas tootearenduses ning jõuab Teieni varsti! Eelmisest kuust alustasin uuesti kooliteed TTÜ-s turunduse ja juhtimise magistratuuris ning olen väga põnevil uute väljakutsete osas.

Aga ilma pikema hellitamiseta asume asja kallale:

Eelmisest kulturismi võistlushooaja (2015 kevad) crash diet’i rebound’ist välja tulemiseks läks täpselt 12 kuud. Jah, 12 kuud. Tegin crash diet’it ning ekstreemset kaalukõikumist esimest ning viimast korda. Peale kaalugraafikust välja langemist oli kevadhooajal 2015 Euroopa Meistrivõistlustel võistlemine viga, sest viisin oma keha nii ekstreemse stressi kätte, mida poleks vaja olnud ning mida Eestis vähesed on teinud. (7 kuud defitsiiti, mille jooksul 11kg kaalulangust, millele järgnes rebound ja 5 nädalaga omakorda 8kg forsseeritud kaalulangust)

Võtan otsuse vastutuse enda peale, kuid pean siiski mainima et tegelikult otsustasin kevadel esialgu loobuda EM-ks valmistumisest, sest treenerina ning sportlasena olin väga teadlik, mis asi on crash diet ning selle kahjulikkusest mu füsioloogiale. Kuid paraku viitas mu selleaegne treener mulle selle peale, et mul on “nõrk tahtejõud” – mis on puuduliku ülevaate omamisel treeneri kutse-eetikast tulenevalt märk ebapädevusest.

Paraku olen natuke vastupidisest puust härrasmees ning minu reaktsioon sellele oligi balls to the wall teisisõnu challenge accepted. Mis tegelikult oli vale otsus ning edaspidi lähtun prioriteedina alati enda analüüsist ja bio feedback’ist – mida olen alates esimesest treeningpäevast võistluskulturismis 7 aasta jooksul oma toitumise ja treeningute juhtimisel õppinud tunnetama, lugema ja analüüsima.

Aga räägin siis natuke sellest 12’st kuust. Ma tegelikult oleksin sellest juba varem rääkinud, kuid selle sees olles tundsin et mul on kergem seda analüüsida ja seletada siis, kui olen selle läbinud. Nimelt olin 12 kuud järjest kaloraažilt plussis ning ei olnud vaimselt võimeline seda piirama. Igasugune piiramine kaloraaži võtmes, kas siis maintenance (tasakaalupunkti) peale minemine või defitsiidi rakendamine tõi automaatselt kaasa olukorra, kus öine uni oli häiritud ning tundsin närvisüsteemi ärrituvust ning ülekoormuse seisundit. Ja uskuge mind, ma proovisin minna tasakaalupunkti või kergesse defitsiiti ligikaudu 15 korda selle 12 kuu jooksul, sest vaimselt oli raske võtta iga kuu kaalu juurde peamiselt rasva arvelt ning samal ajal tunda ennast võimetuna selle kontrollimise osas.

Rahulikus tempos tõusis kehakaal 2015 juunikuust alates 2016 juuni alguseks 89kg pealt 109kg peale. Ja see ei olnud minu jaoks nauditav protsess – peamiselt sellepärast, et esimest korda elus puudus mul kontroll enda füüsise üle. Huvitav faktor on see, et kaloraažilt plussis olles toitusin domineerivas osas “puhtalt”  ning eesmärgipäraselt – tavalistele rebound-idele kohaselt ei isutanud mul eriti rämpsu sööma ning motivatsioon ei olnud probleem. Küsimus oligi puhtalt energiabilansis, st minu enda teoretiseerimiste järgi tegin närvisüsteemile liiga ning tema võimekus taluda defitsiiti või kasvõi maintenance’i oli piiratud. Püüdes sellest välja tulla arvutasin enamus aastast enda makrotoitaineid ja kaloraaži; eksperimenteerisin makrotoitainete jaotusega LCHF (low carb, high fat) ja HCLF (high carb, low fat); eksperimenteerisin toiduallikatega ja nende jaotusega; eksperimenteerisin erinevate treeningkoormustega ning mahtudega; eksperimenteerisin kardioga (HIIT kardio, HIIT complexes, steady-state variatsioonid). Kuid mida lõppkokkuvõttes oli vaja – oli aeg.

2016 juunikuus käis klõps ning tundsin, et suudan jälle kaloraaži kontrollida ning defitsiiti minna. Loogilist seletust sellele muutusele ei oska tuua, tundsin lihtsalt et keha teeb koostööd ja et defitsiidis olemine on jälle nauditav protsess. Hakkasin tsükliliselt roteerima süsivesikuid ning kaloraaži, tunnen et kõrgema metaboolse võimekuse juures on see hea viis defitsiidi rakendamiseks võrreldes lineaarse lähenemisega. Selle protsessi käigus olen kaotanud 4 kuuga 10kg, viimastel päevadel on hommikune kehakaal kõikunud 99-100kg vahemikus.

109kg peal plusskaloraažis olles oli kõrgeim keskmine kaloraaž 4500kcal, praeguseks on aeglustavad metaboolsed adaptsioonid toimunud (mis on defitsiidi tingimustes paratamatus) ning kaloraaž kõigub hetkel 2500-3500kcal vahemikus. Julgen väita, et mu keha kompositsioon on selle kehakaalu kohta siiani parim, mis mul kunagi olnud. Minu eesmärk on keha kompositsiooni endiselt parandada, st rasva vähendada ning võimalusel lihasmassi lisada, kuid hetkel tunnen et on praktilisem teha 1-2 kuud reverse diet’it (tagurpidi dieeti), kiirendada metabolismi ning sealt hiljem uuesti defitsiiti rakendada.

Tagurpidi dieeti rakendan hetkel ka selletõttu, et kulturismi võistlusvormini on mul endiselt minna -12kg. Eesmärk on jõuda sinna intelligentselt, jätkusuutlikult ning ilma rebound’ita, nagu ma olen seda teinud eelnevad võistlushooajad enne 2015 kevadet. Selleks peab metaboolne võimekus säilima mõistlikus mahus, praeguse metabolismi pealt 12kg langetamine ei oleks ei tervislik, kui ka jätkusuutlik. Täpsemalt enda meetodite, edasise liikumise ning keha kompositsiooni dünaamika kohta räägin järgmises postituses, siin on paar pilti hetkeseisust.

Siim VeriSiim Veri

Tagantjärele vaadates saan aga öelda, et nagu alati elus, õpetavad raskused meid kõige paremini. Olles jännis oma füüsise kontrollimisega, sundis see mind palju rohkem õppima, lugema, analüüsima, töötama – võrreldes sellega, kui kõik oleks hästi olnud ning oleksin mugavustsoonis. Ning õppimine, progress ja enesearendus on omaette eesmärgid – töötades treenerina ning aidates inimesi nende parima vormi suunas, saan neid uusi teadmisi alati rakendada ja teistele edasi anda. Lõppu üks video minu viimastest jalatreeningu rekorditest: Pausiga sirgete jalgadega jõutõmme 160kg x7 ja Sparta siinidel jalapress 300kg x24.

Kerget rauda!

Kui soovite abi treeningute, toitumise ja keha kompositsiooni juhtimisel, siis kirjutage mulle: siim.veri@gmail.com

Instagram: instagram.com/siimve

Kommentaarid

kommentaari