Sportsgene unetesti üllatav tulemus

Uni- mida rohkem liigub aastaring lõpu poole, seda pikemaks muutub pime aeg ja hommikune tõusmine läheb aina raskemaks. Olen end alati pidanud lõokeseks, kes hommikul vara luugid lahti lööb ja tegudele asub. Pole kunagi probleem äratuse peale tõusta ja end jalgele ajada, trenni joosta või kooli/tööpinki asuda. Võrreldes oma elukaaslasega on hommikune käima saamine mulle silmnähtavalt kergem, ometi otsustasin teha koostöös www.sportsgene.ee -ga unetesti, et saada paremat ülevaadet endale sobilikust unekaardist.

Une geenitest võimaldab võrrelda, kas sinu harjumuspärane päevarütm vastab geneetilistest eeldustest tulenevale sisemisele rütmile (s.t. kas oled pigem õhtu- või hommikuinimene) ning selle mõju sinu kognitiivsele ja sportlikule sooritusvõimele, toitumiskäitumisele ja ainevahetusele. Test saadeti mulle ümbrikuga koju, milles kaks pulka tulid süljekaapega immutada ja saata laborisse analüüsida. Testide tegemisel oli oluline poolteist tundi enne mitte süüa-juua ja hambaid pesta. Seega võtsin andmed vahetult peale ärkamist. Peale seda pidid pulgad õhu käes kuivama ca 3h. Testid saadetud, 10 päeva hiljem sain meilile vastuse, millest järeldus, et arvatud lõokese asemel olen hoopis täiesti öökull…

Une geenitesti tulemuste põhjal saad teada:

  • kas oled pigem hommiku- või õhtuinimene (või esineb sul mõlema tunnuseid);
  • milline on pideva ärkveloleku mõju sinu reaktsiooniajale ja keskkonnatajule;
  • milline on sinu taastumisvõime süvaunes;
  • milline on sinu risk DSPS* väljakujunemiseks;
  • kuidas mõjutab kronotüüp sinu toitumiskäitumist;
  • milline no sinu parim sportliku sooritusvõime aeg;
  • kui tundlik oled vaimset tervist mõjutatavate väliste tegurite

Minu tulemused olid järgnevad: 

Määratavas geenis PER3 esineb 54 aluspaari pikkune piirkond nelas või viies korduses. 4/4 genotüübiga inimesed on õhtuse, 4/5 genotüübiga vahepealsed ja 5/5 genotüübiga hommikuse kronotüübiga. Minu puhul tandemkorduseks tuli 4/4, mis on viide Hilisele ehk “öökülli” rutiiniga inimesele.  Kusjuures selgunud rütm ei pruugi kokku langeda väljakujunenuga, mida on mõjutanud keskkond ja isikuomadused. Samas organism toimib tõhusamalt kui väljakujunenud ja bioloogiline kell on omavahel kooskõlas. Minupuhul on tegu totaalse vastupidisusega: olen alati vara jalgel, tahan teha trenni ja muud toimetused hommikul ja kiirelt õhtuks puhkeasendisse jõuda, seega oli tulemus kergeltöeldes šhokk!

Kusjuures olin eelnevalt täitnud küsimustiku, mille põhjal kuulusin pigem hommikuinimeste leeri.

Lisaks sain testiga tabeli, mis koosnes järgnevast informatsioonist:

Magamatus

Teil võib unetust ja päevast unisust esineda sagedamini kui hommikuinimestel. Pikk ärkvelolek ei mõjuta oluliselt Teie lihas- aktiivsust ja väliskeskkonna tajumist. KMI suurenemise risk ebapiisava une korral on väiksem kui hommikuinimestel.

Hilinenud une sündroomi (DSPS) kujunemise risk

Varajase kronotüübi ehk hommikuinimesega („lõokesega“) võrreldes esineb Teil suurem risk DSPS kujunemiseks.

Toitumisharjumused

Õhtuse aktiivsuse tõttu võivad Teie toitumisharjumused olla ebatervislikumad. Teil on hommikuinimestega võrreldes suurem risk kõrgema KMI, suurema kaelaümbermõõdu ja madalama HDL ehk „hea kolesterooli“ taseme kujunemiseks.

Sportlik sooritusvõime

Teie sportlik sooritusvõime on tõenäoliselt parim õhtul (ca 10-12 tundi pärast ärkamist).

Emotsionaalne tasakaal ja vaimne võimekus

page2image17520

Hommikuinimestega võrreldes võite olla tundlikum erinevate vaimset tervist mõjutavate väliste tegurite suhtes ning Teil võib esineda väiksem kohusetundlikkus, nõustumisvalmidus, enesekontroll ja suurem ärevus, kuid parem verbaalne mõtlemisvõime ja vaimne võimekus. Hommikuinimestega võrreldes võib Teil esineda suurem emotsionaalse söömise risk. Samas, ülemagamine ehk rohkem kui 9- tunnine uneaeg Teie vaimset võimekust ei kahanda.

page2image21536

Antud tabeli põhjal saan nõustuda tõepoolest sellega, et olen õhtul isukam, aga mis puutub kohusetundesse, siis tunnen end pigem hommikuinimesena. Ka emotsionaalset söömist pole endal täheldanud, aga see võib olla tingitud minu suurest “jonnakusest” järgida tervislikke eluviise ja omada head figuuri, vitaalsust. Kuna treeninguid olen surunud hommikutundidesse, ei oska ka õhtust sportlikku võimekust hinnata. Selleks, et saada sotti oma õhtuse eluviisi sobivusest, plaanin teha nädala, mil keeran oma tavapärase rutiini vastupidiseks. Usun, et see on mulle suur väljakutse, aga kindlasti väärt proovimist, sest ehk nii saan oma organismi säästa ja olla harmoonilises kooskõlas oma geneetikaga. Usun, et test annab ka aimu sellest, et isegi, kui meie geneetiline pagas on ühe käekirjaga, siis suure tahte korral on võimalik oma toitumuslikke ja teisi harjumusi siiski teisiti reguleerida ja mõjutada. Kuigi mul on soodumust ülekaalulisusele ja kehvadele toiduvalikutele, olen suutnud neid siiski vältida ja leidnud hilisõhtusteks vahepaladeks tervislikud ampsud ja trennid siiski hommikul teinud, et need hilisõhtul sootuks ära ei jääks. Olen väga rahul, et tegin antud testi, sest nii saan ka teisi julgustada tegutsema nii, et toitumine ja treening ei kannataks mugavuse loosungi all- vahepeal tulebki keha mugavusrezhiimist välja tuua ja ebamugavustsooni asetada. Siiski tundub, et pikemas perspektiivis tasub leida balanss geneetika ja harjumuspärasuse vahel, et oma organismi mitte koormata. Usun, et nii on võimalik ka vähesema vaevaga treenida tulemuslikumalt ja toituda teadlikumalt.

Lisaks on veel mitmeid põhjuseid, miks tasub geneetika oma päeva rütmi kaasata: 

  • Aitab teada saada, kas Sinu sisemine ja tegelik kell on kooskõlas. Kui ei ole kooskõlas, siis keha peab pidevalt lisatööd tegema, millest tekib ka kergesti kättesaadava energia järgi vajadus – tahetakse tarbida rohkem süsivesikuid. Kui inimene seda infot omab, siis saab äkki viia sisemise ja tegeliku kella võimalikult palju kooskõlla. Vähese une korral teadvustada endale, millest tekib ntx magusaisu ja teadlikult liigseid süsivesikuid vältida.
  • Teaduslikult on tõestatud, et unedefitsiit on seotud ülekaalu, diabeedi ja südamehaiguste ja isegi psühhiaatriliste haiguste suurenemise riskiga.
  • Erineva kronotüübiga inimesed on unedefitsiidile erineva tundlikkusega. Hommikuinimesed on tundlikumad, õhtuinimesed vähem tundlikud. Kui inimene seda infot omab, siis ntx hommikuinimene võiks teadlikult vältida unedefitsiiti.
  • Hommikuinimestel on näidatud tervislikumat toitumismustrit – söövad korrapäraselt, mitte liiga suuri portse, õhtul söövad vähem. Õhtuinimestel on näidatud ebatervislikumat toitumismustrit – söövad korrapäratult (liiga harva), suuri portse, õhtul (pärast 20.00) söövad pea 50 % rohkem kaloreid kui hommikuinimesed. Seoses õhtuse sotsiaalsusega võivad õhtuinimesed rohkem alkoholi tarbida ja neil on suurem risk ülesöömise hoogudeks. Kui inimene teab oma riske, siis on tegeleb ta teadlikumalt halbade harjumuste vältimisega.
  • Tavaolukorras on õhtuinimestel suurem risk kõrgenenud KMI-ks. Unedefitsiidi puhul on hommikuinimestel suurem risk kõrgenenud KMI-ks.

 Kuidas aitab unetest kaasa sportliku võimekuse optimeerimisele?

  • Kronotüübist tulenevalt on meie füüsilise võimekuse tipphetk päevas erinevatel kellaaegadel. Kui inimene seda infot omab, saab ta planeerida oma treeninguid/võistlusi vastavalt optimaalsele ajale.
  • Erineva kronotüübiga inimesed on unedefitsiidile erineva tundlikkusega. Hommikuinimesed on tundlikumad, õhtuinimesed vähem tundlikud. Magamatus vähendab ka füüsilist ja vaimset võimekust. Kui inimene seda infot omab, siis ntx hommikuinimene võiks teadlikult vältida unedefitsiiti.
  • Siia saab panna ka kõik KOGTi asjad, sest sportlasel ka oluline olla norm kaalus.

Kui inimene teeb mitteoptimaalsel ajal trenni, siis peaks ta rohkem rõhku panema soojenduste tegemisele, kuna keha temperatuur pole siis nii kõrge ja keha ei saa nii efektiivselt toimida.

Selleks, et ka Sina, armas lugeja, saaksid aimu oma bioloogilisest rütmist, kasuta SOODUSKOODI #SFIT  ja mine www.sportsgene.ee , telli unetest ja õige pea, oled sammu võrra lähemal teadlikuma elustiili poole.

Seniks kõike head ja õige pea saate ülevaated uutest põnevatest geenitestidest, mille kavatsen läbida, et ka Teid valgustada ja julgustada end testima!

Kommentaarid

kommentaari

Related Posts